Kdy se vám vyplatí inzerovat na mobilech a v jakých případech vyhazujete peníze?

Všude slýcháme, jak je mobilní reklama na vzestupu a že musíme být vidět na mobilech.
Jak je to skutečně s přínosem mobilní reklamy pro váš byznys?

V posledních letech jsem byl na několika prezentacích pořádaných majiteli médií a velkými agenturami. Prezentace se týkaly fenoménu mobilní reklamy, jejího vzestupu a samozřejmě důvodů, proč by do ní měly firmy investovat daleko více peněz.

Pokaždé jsem viděl spoustu grafů a úžasných statistik, doba strávená surfováním na mobilních telefonech rapidně vzrůstá, cena za zobrazení na mobilu je daleko nižší oproti desktopům, výsledná míra prokliku (CTR) daleko vyšší, a navíc, můžete být uživatelům pořád na očích, protože, přiznejme si to, čumíme koukáme do nich v podstatě neustále.

Velký úspěch také sklízela různá Richmedia, která měla ohromující výsledky, zejména u zapojení uživatelů s bannerem. Ředitelé marketingových oddělení souhlasně přikyvovali plánujíce vyšší alokace rozpočtů do mobilů, ale já jsem se nemohl zbavit pocitu, že to všechno úplně nesedí.

V USA můžeme vidět, že mobily začínají porážet desktopy a v některých odvětvích již dominují.

Viz Graf 1 – polovina roku 2018, podíl na trhu USA

V ČR je situace zatím odlišná:

Viz Graf 2 – polovina roku 2018, podíl na trhu ČR

Do mobilů se dostanete tak jako tak, pokud nakupujete bannerové plochy a výslovně to nezakážete, tak část zobrazení bude alokována do mobilních telefonů. Mnoho nejpoužívanějších velikostí bannerů se také zobrazuje automaticky v mobilních telefonech.

Velké agentury a majitelé médií nás tedy propagandisticky tlačí ke zvyšování investic do mobilní reklamy. Ale komu tím prospějí?
Pojďme se podívat na mobilní reklamu z hlediska využitelnosti pro menší firmu.

 

Kvalita zobrazení reklamy.

Čím více jsou lidé bombardováni reklamou, tím více roste bannerová slepota. Ta je na mobilech daleko výraznější. Vyhnout se jí můžete pomocí tzv. Richmédií, ta jsou ovšem výrazně dražší a také k nim potřebujete zkušenějšího grafika.

 

Nevizibilní imprese.

Mobil má oproti desktopu zpravidla větší poměr nevizibilních impresí, mnoho zobrazení bannerů tak uživatelé vůbec neuvidí, ale vy tato zobrazení zaplatíte.

 

Falešné prokliky.

CTR může být u mobilních bannerů opravdu vysoké. Nicméně, marketingové průzkumy uvádějí, že až 60% prokliků z mobilní reklamy provede uživatel omylem. Z toho plyne daleko nižší kvalita návštěv.

 

Kvalita návštěv.

Kvalitu návštěv z mobilních zařízení si můžete analyzovat jednoduše sami v Google Analytics. Pokud patříte mezi většinu firem, uvidíte, že mobilní přístupy mají daleko horší výsledky ve všech klíčových ukazatelích.

 

Klíčové ukazatele, kde mobilní reklama ztrácí:

• Vyšší míra okamžitého opuštění stránek.
• Kratší doba strávená na webu.
• Uživatel projde méně stránek a zkonzumuje méně obsahu.
• Daleko nižší konverzní poměr.

 

Vyplatí se vám tedy investovat více do mobilní reklamy?

Z dat vyplývá, že pokud neprodáváte mobilní aplikace či produkty s nižší cenou, mobilní inzerce je pro vás vhodná pouze v případě, že máte velké marketingové rozpočty a využíváte mobilní reklamu pouze jako součást komplexního zásahu.

V tomto případě by neměl poměr nákladů na mobilní inzerci překonat 15% vašeho rozpočtu na inzerci.

Vzhledem k nižší ceně mobilní inzerce ji lze v některých případech efektivně využít i u menších firem, a to zejména pro generování potenciálních zákazníků a budování databází.
Možná je pro vás z nějakého důvodu přínosné získávat publikum z mobilních zařízení, proto nezapomeňte přistavět mobilní verzi vašeho webu, responzivní web často nebude dostačující.